5 سپتامبر 2022- کارآزمایی  ADAPTنشان داد که کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با استفاده از سیستم MiniMed 780G، که یک سیستم لوپ بسته هیبریدی پیشرفته  (AHCL)ساخت شرکت مدترونیک است، بهبود می یابد.

دو ویژگی سیستم حلقه ی بسته ترکیبی پیشرفته ی شرکتMedtronic ، -شامل یک حسگر، یک پمپ انسولین و آلگوریتم- آن را از سایر محصولات متمایز می کند: سیستم پمپ آن می تواند بطور خودکار دوز انسولین بولوس را تصحیح کند و به کاربر این امکان را می دهد تا هدفی کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر را برای قند خون خود تعیین کند. هرچه یک سیستم حلقه ی بسته بتواند کاربر خود را به سمت یک سطح قند خون واقعاً سالم نزدیک تر کند، سیستم بهتری است.

یافته های این مطالعه در The Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر شده است.

کنترل قند خون با استفاده ازAHCL ، مزایایی فراتر از تزریق روزانه چندگانه انسولین به همراه پایش مداوم قند خون با اسکن متناوب (isCGM) حاصل می کند.

دیابت نوع 1، یک بیماری خودایمنی است که با از دست دادن سلول های بتای تولید کننده انسولین در پانکراس تعریف می شود که منجر به عدم تولید انسولین در بدن می شود. تحویل خودکار انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از دیرباز هدف اصلی در زمینه فناوری دیابت بوده است. این امکان برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد که با چندین تزریق روزانه ی انسولین، همراه با اسکن متناوب دستگاه پایش مداوم گلوکز(isCGM) تحت درمان قرار گیرند تا قند خون آنها راحت تر کنترل شود. محققان قصد داشتند یک سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفته (AHCL) را با این درمان مقایسه کنند تا مشخص کنند کدام یک موثرتر است.

چهارده مرکز در سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در آزمایش حلقه بسته هیبریدی پیشرفته در جمعیت بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 (ADAPT) شرکت کردند که به صورت آینده نگر، چند مرکزی، برچسب باز و تصادفی انجام شد. 105 نفر بین 13 جولای 2020 تا 12 مارس 2021 مورد آزمایش قرار گرفتند که 82 نفر به طور تصادفی در دو بازوی مطالعه قرار گرفتند (41 نفر در هر بازو).

با استفاده از رویکرد تصادفی سازی بلوک کور محقق، شرکت کنندگان به طور تصادفی با نسبت 1:1 به درمان با AHCL یا ادامه دریافت چندین تزریق روزانه انسولین همراه با پایش مداوم گلوکز به مدت 6 ماه تقسیم شدند. نتیجه ی اولیه، تفاوت بین گروهی در تغییر میانگین HbA1c از زمان شروع تحقیق تا شش ماه بود. تعداد نقص‌های دستگاه، اپیزودهای شدید هیپوگلایسمی، کتواسیدوز دیابتی، و عوارض جانبی عمده نقاط پایانی ایمنی در نظر گرفته شدند.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بود از:

·        بیمارانی که به طور تصادفی به سیستم حلقه بسته اختصاص داده شدند، پس از 6 ماه کاهش 1.54 درصدی را در HbA1c (9٪ به 7.32٪) خود تجربه کردند، اما بیمارانی که درمان استاندارد را ادامه دادند، تنها 0.2٪ کاهش (9.07٪ به 8.91٪) را تجربه کردند.

·        در مقایسه با تنها 7 درصد از افرادی که تزریقات روزانه متعدد دریافت می‌کردند، در مجموع 52.8 درصد از افرادی که از حلقه بسته استفاده کردند، توانستند در بیش از 70 درصد مواقع قند خونی در محدوده ی هدف داشته باشند.

·        میانگین سطوح قند خون گزارش شده توسط حسگر گروه حلقه ی بسته 152.2 میلی گرم در دسی لیتر بود، در مقابل در گروه تزریقات متعدد روزانه، میانگین سطوح قند خون اندازه گیری شده توسط دستگاه پایش مداوم گلوکز(isCGM)،  194.7 میلی گرم در دسی لیتر بود.

·        علاوه بر این، در مقایسه با افرادی که روزانه چندین تزریق انسولین انجام می دادند، کاربران حلقه بسته زمان کمتری را با سطوح قند خون بالای 180 میلی گرم در دسی لیتر (26.7 در مقابل 53.8٪) و بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر (6.6٪ در مقابل 22.5٪) سپری کردند.

·        مدت زمان سپری شده در وضعیت هیپوگلایسمی در هر دو گروه یکسان بود(2.6 درصد در مقابل 2.6 درصد).

·        تنها 27.8% از شرکت کنندگان در سیستم حلقه بسته توانستند پس از شش ماه به HbA1c زیر 7% برسند، در مقابل هیچ یک از افرادی که مراقبت استاندارد دریافت می کردند، نتوانستند به این هدف دست یابند.

محققان نوشتند که حذف نیاز به "مصرف کربوهیدرات ها، ادغام هورمون های اضافی از جمله فرمولاسیون همزمان انسولین با پراملینتید، و سیستم های شخصی تر و سازگارتر که می توانند به طور خودکار به ورزش و سایر رویدادهای زندگی پاسخ دهند" ممکن است کانون تحولات آتی برای توسعه ی تکنولوژی لوپ بسته باشد.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که استفاده از AHCL برای کنترل قند خون مزایایی فراتر از مزایای روش تزریق روزانه چندگانه انسولین به اضافه ی isCGM در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با HbA1c  حداقل 8 درصد دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/advanced-hybrid-closed-therapy-improves-blood-sugar-control-in-patients-with-type-1-diabetes-lancet-98538